Poznaliśmy szczegóły dotyczące nowej linii tramwajowej przez Żerań na Tarchomin. Wyznaczono już korytarz, którym pobiegną tory. Ich dokładny przebieg pokażą dalsze analizy w ramach prac nad dokumentacją projektową, która będzie kolejnym etapem tej inwestycji.
Inżynierowie i planiści z Tramwajów Warszawskich przenalizowali informacje prawne, strukturę własności, wskazali możliwe kolizje z istniejącą infrastrukturą i jak i z kim powinny być przeprowadzone uzgodnienia przed budową. Studium pokazało, gdzie jest infrastruktura podziemna i co trzeba będzie przebudować. Wiadomo też gdzie można planować pętle, rozjazdy, tory do zawracania, podstacje zasilające i przystanki. Cala dokumentacja składa się 12 tomów opracowań po kilkadziesiąt stron każdy - wyjaśnia rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz.
Jak pobiegną tory?
Tramwaj wzdłuż Modlińskiej będzie przedłużeniem trasy, która biegnie po ul. Jagiellońskiej, obok terenu dawnej fabryki samochodów FSO i kończy się pętlą pod trasą Armii Krajowej. Nowa trasa pobiegnie dalej mostem nad Kanałem Żerańskim i wzdłuż ul. Modlińskiej do ul. Familijnej. Tu znajdzie się pętla i parking park and ride.
Następnie trasa rozdzieli się na dwie części:
- Pierwsza pobiegnie ul. Familijną w głąb nowych osiedli i dalej Myśliborską aby połączyć się z trasą z Młocin na Winnicę
- Druga - planowana na dalszą przyszłość, będzie mogła pobiec wzdłuż Płochocińskiej do przystanku kolejowego Warszawa Żerań.
Długość trasy z pętli Żerań FSO na Nowodwory wyniesie około 4 km. Trasa do przystanku kolejowego Warszawa Żerań to z kolei około 1 km. W związku z inwestycją, zaplanowano budowę 7 przystanków.
Wykonawca dokumentacji zaproponował, jak mają przebiegać nowe tory przez węzeł drogowy ul. Jagiellońskiej i trasy AK. To jedno z bardziej skomplikowanych zadań, bo trzeba będzie przebudować zjazdy z trasy toruńskiej, estakady a także zbudować krótki tunel - wyjaśnia Maciej Dutkiewicz.
Budowa ruszy pod koniec dekady
Po etapie wstępnego planowania, nadszedł czas na przygotowywanie inwestycji.
Kolejnym krokiem jest przygotowanie dokumentacji uwzględniającej przebudowę podziemnych instalacji i infrastruktury drogowej. Następnie zostanie pozyskana decyzja środowiskowa oraz wszystkie pozostałe decyzje administracyjne - tłumaczy rzecznik Tramwajów Warszawskich.
Przetarg ma zostać ogłoszony na przełomie 2024 i 2025 roku. Prace nad tymi dokumentami potrwają kilkadziesiąt miesięcy. Po ich zakończeniu będzie można zaplanować budowę linii tramwajowej. Najprawdopodobniej odbędzie się ona w latach 2029-2032.
Jak tłumaczy rzecznik Tramwajów Warszawskich, wynika to przede wszystkim z możliwości finansowych.
Dodatkowe fundusze, na przykład z UE, mogłyby wpłynąć na zmianę terminu budowy - wyjaśnia rzecznik Maciej Dutkiewicz.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?